شرکت های بر پایه داده های عمومی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مساله تامین مالی و انگیزه تولید داده های عمومی، یکی از مهم ترین سوال هاییست که ذهن افراد را درگیر می کند. سخت است قبول این موضوع که می توان از داده های عمومی پول به دست آورد یا برای تولید آن ها استخدام شد؛ زیرا تجربه ما، که عمدتا مربوط به ماده هاست، به ما می گوید که هر کس دارایی هایش را عمومی کند و در اختیار جامعه بگذارد ضرر می کند و آن ها را از دست می دهد.

برای پاسخ به این سوال، تحلیل تئوری کافی نیست زیرا تجربه قدرت بیشتری دارد و انسان همواره حس می کند که در تحلیل تئوری، چیز هایی از قلم انداخته شده اند. پس به عنوان یک مکمل، از تاریخ استفاده می کنیم. داستان کمپانی ها و استارت آپ هایی را بررسی می کنیم که فعالیتشان، تماما بر پایه داده های عمومی است و درآمد و کارمندان قابل توجهی دارند.

البته در این فهرست، شرکت های بزرگی که فعالیت های بسیار قابل توجهی انجام می دهند، مانند گوگل، که شاید فعالیتشان از کل فعالیت بعضی از شرکت های ذکر شده نیز بیشتر باشد، از قلم می افتند زیرا فعالیت اصلیشان یا در زمینه ماده است و یا داده های انحصاری. در این نوشته صرفا شرکت هایی که فعالیت اصلیشان در زمینه داده های عمومی است ذکر شده اند. هم چنین سعی کرده ایم که هر مورد، نکته خاص و متفاوتی وجود داشته باشد و اشکال مختلفی از انگیزه و مدل کسب درآمد را پوشش دهیم. بنابراین بزرگترین یا پر درآمد ترین شرکت ها در این جا فهرست نشده اند.

توجه کنید که اعداد و ارقام ذکر شده ممکن است با توجه به تغییر و پیشرفت شرکت ها در طول زمان تغییر کنند. اگر عدد تاریخ گذشته ای پیدا کردید با ما تماس بگیرید تا آن را اصلاح کنیم. هم چنین درآمد سالانه به معنی سود خالص نیست و هزینه ها، از جمله نیروی انسانی و تبلیغات و ... از آن کسر نشده است که البته هدف این مقاله هم نمایش توانایی کسب درآمد از داده های عمومی است و این که شرکت با چه هزینه ای این را به دست آورده است و عملکردش چقدر خوب بوده است، مرتبط به موضوع نیست.

فهرست شرکت ها و موسسات غیر انتفاعی بر پایه داده های عمومی، در این لینک آمده اند.

معنای کلمات درون جدول

گونه شرکت ها

  • شرکت تابعه: شرکتی که زیرمجموعه یک شرکت دیگر است.
  • شرکت خصوصی: یک شرکت که هدف آن ماکسیمم کردن سود صاحبانش است. صاحبان یک شرکت خصوصی موسسان و سرمایه گذاران آن هستند.
  • شرکت سهامی عام: مانند شرکت خصوصی با این تفاوت که مالکیت آن را می توان در بازار های سهام تبادل کرد و صاحبان آن افراد زیادی هستند، اگر چه سهام داران عمده ای ممکن است وجود داشته باشند.
  • موسسه غیر انتفاعی: این موسسات هدفی به جز به دست آوردن سود دنبال می کنند (مثل یک هدف اجتماعی یا سیاسی یا بشر دوستانه) و تمام درآمد آن ها توسط خودشان مصرف می شوند. این موسسات می توانند معاف از مالیات باشند یا عرصه فعالیت آن ها توسط قانون محدود باشد.

مدل های درآمد زایی

  • خدمات فنی: این موسسات خدمات فنی که نیاز به نفر ساعت نیروی انسانی متخصص دارند را برای افراد و شرکت های دیگر انجام می دهند. خدماتی مانند طراحی یا نصب تجهیزات خاص.
  • اعانه: این موسسات از طریق دریافت کمک های مردمی درآمد زایی می کنند.
  • پشتیبانی: این موسسات پشتیبانی و ضمانت یک داده عمومی را بر عهده دارند. یعنی طبق یک قرارداد، اگر داده عمومی قابلیت های لازم را نتوانست فراهم کند یا مشکلی برایش به وجود آمد، این شرکت ها مسئولیت را به عهده می گیرند و مشکل را رفع می کنند. برای اطلاعات بیشتر ردهت را ببینید.

این مقاله را ویرایش و بهبود دهید.