خودکار سازی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیشرفت تکنولوژی به بشر این امکان را می دهد که به جای این که خودش کار کند، از ابزار هایش کار بکشد. با این حال می بینیم که بر خلاف این موضوع، هر چه تکنولوژی پیشرفت می کند افراد باید بیشتر و سخت تر کار کنند؛ و افراد به جای این که از این موضوع ناراحت شوند، آن را جشن می گیرند! کارخانه ها طوری ساخته می شوند که هزاران شغل جدید ایجاد کنند. شرکت هایی که ماشین ها را جایگزین انسان ها می کنند مذمت می شوند و مورد تنبیه از طرف دولت قرار می گیرند. نیروی انسانی بسیار ارزان به شرکت ها این انگیزه را می دهد که حتی در کار های بسیار تکراری و ماشینی هم از انسان ها استفاده کنند. همه این ها در مجموع نشان می دهند که سیاست و روابط انسانی به اندازه تکنولوژی پیشرفت نکرده اند و با این که ما تکنولوژی ای داریم که هم اکنون توانایی این را دارد که به جای ما کار کند، از آن استفاده نمی کنیم.

خودکار سازی با داده های عمومی

داده های عمومی، همان زیرساخت انسانی مفقود است. داده های عمومی از دو جهت به خودکار سازی کمک می کنند:

  • داده عمومی این موضوع که فرد بیکار برابر با فرد بدبخت است را از اساس تغییر می دهد و به افراد یک راه حل جایگزین برای زندگی کردن پیشنهاد می دهد؛ این که به وسیله داده های عمومی موجود، زندگی شان را خودشان اداره کنند و محصولات مورد نیازشان را تولید کنند. به این ترتیب دیگر افراد حاضر نخواهند شد که به هر قیمتی هر کاری را انجام دهند و در نتیجه با رشد داده های عمومی، نیروی انسانی گران خواهد شد.
  • داده های عمومی ابزار های تولید خودکار را که عمده هزینه شان مربوط به تکنولوژی است را به شدت ارزان و در دسترس خواهند کرد. به طوری که هم تولید کنندگان غیرمتمرکز خانگی، هم کارگاه ها و کارخانه های محلی و هم شرکت های بزرگ می توانند از آن ها استفاده کنند.

با پیشرفت و فراگیر شدن داده های عمومی، هزینه نیروی انسانی به مرور زیاد و هزینه ماشین به مرور کم خواهد شد و این روند در حوزه های مختلف ادامه پیدا می کند تا جایی که این دو به هم برسند. بعد از این نقطه سر به سر شدن، خودکار سازی توجیه اقتصادی پیدا می کند و نیروی انسانی از آن حوزه حذف می شود.

خودکار سازی بدون داده های عمومی

اما خودکار سازی ای که امروزه انجام می شود، معمولا بدون داده های عمومی است. در این شکل از خودکار سازی انسان ها قدرتمند نمی شوند ولی هزینه ماشین ها کاهش پیدا می کنند. در نتیجه انسان ها مجبورند برای رقابت با ماشین ها، هر روز به کار های سخیف تر و با دستمزد کمتر بپردازند. به همین دلیل خودکار سازی به طور کلی مورد سوال واقع شده و مخالفان جدی دارد.

طبق مطالعات، خودکار سازی و هوش مصنوعی باعث ۵۰ تا ۷۰ درصد افت در میانگین دستمزد می شود زیرا میلیون ها شغل را از بین می برد و رقابت بر سر به دست آوردن شغل قیمت را پایین می آورد. اما چون خودکار سازی مخرب نیست و ارزش اقتصادی تولید می کند، این مساله در صورتی که با داده های عمومی همراه شود می تواند باعث کاهش قیمت کالاها شود. به این صورت که داده عمومی تولید خودکار فلان چیز در اختیار همه قرار می گیرد و باعث کاهش قیمت کالایی که کارگران تولید آن ۵۰ درصد دستمزدشان کاهش پیدا کرده به میزان مثلا ۸۰ درصد می شود. (چه این کار با تولید غیرمتمرکز انجام شود و چه رقابت بر سر استفاده از این داده عمومی قیمت را در حد هزینه های اولیه کاهش دهد) وقتی این اتفاق در همه زمینه ها بیفتد، دستمزد ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند ولی هزینه ها ۸۰ درصد کاهش پیدا می کنند که به نفع همه است. و با ادامه این وضع در نهایت چیز ها به صورت فراوان و با هزینه ناچیز به دست می آیند و نیاز به کار به کلی از بین می رود و به پسا کمیابی می رسیم.

اما اگر خودکار سازی بدون داده های عمومی انجام شود، انحصار کنندگان می توانند کارگران خود را بیرون کنند ولی قیمت نهایی را کاهش ندهند. به این ترتیب پولی که قبلا بین کارگران توزیع می شد مستقیما به جیب انحصار کنندگان می رود که یعنی تمام سود حاصل از خودکار سازی به یک عده انحصار کننده معدود می رسد و بین مردم توزیع نمی شود.

این مساله جدی است و کسانی که به خودکار سازی ایراد می گیرند به این مساله که انحصار کنندگان می توانند سود حاصل از خودکار سازی را با دیگران به اشتراک نگذارند اشاره می کنند. ماشین ها یک فناوری هستند و فناوری ها خنثی هستند و ریشه مشکلات نه در فناوری بلکه در انسان است. و در این جا مشکل طمع انسان های ابرثروتمند است که از یک پیشرفت مهم، یک معضل جهانی ساخته است.

یک سیستم توزیع قدرت می تواند مشکلات خودکارسازی را رفع کند. از بین سیستم های توزیع قدرت، داده های عمومی بدون نهاد کنترلی متمرکز و به صورت طبیعی می تواند سود حاصل از خودکار سازی را مستقیما به کاهش هزینه های مصرف کنندگان (که در تولید غیر متمرکز خود تولید کننده نیز هستند) تبدیل کند و از این طریق آن را بین مردم توزیع کند.

جلوی خودکار سازی انحصاری را بگیرید

از محصولاتی که به صورت خودکار ولی بر پایه داده های انحصاری تولید شده اند استفاده نکنید حتی اگر با کیفیت بیشتر و با قیمت کمتر در اختیار شما قرار بگیرند. زیرا آن ها در بلندمدت به ضرر شما و جامعه هستند. به جای آن تلاش کنید تا در توسعه خودکار سازی های بر پایه داده عمومی مشارکت کنید. داده های عمومی با تلاش و مصرف منابع بسیار کمتر می توانند بهتر از داده های انحصاری شوند و در عین حال به جامعه سود برسانند.

این مقاله را ویرایش و بهبود دهید.