همچنین بنیاد موزیلا را ببینید.
موزیلا، که آن را با مرورگر فایرفاکس می شناسیم، هم اسم یک بنیاد غیر انتفاعی، هم یک جمعیت از توسعه دهندگان نرم افزار، و هم یک کمپانی است که ما در این جا به کمپانی موزیلا اشاره داریم. مرورگر موزیلا فایرفاکس از کد عمومی شده شرکت نت اسکیپ به وجود آمد. شرکت نت اسکیپ بعد ها منحل شد اما فایرفاکس توسط علاقه مندان به توسعه ادامه داد. چون توسعه داده های عمومی بهینه تر و با هزینه کمتر و غیر متمرکز انجام می شود، مرورگر فایرفاکس که در آن زمان کمپانی ای به نام موزیلا هم برای پشتیبانی نداشت، به سرعت توسعه پیدا کرد و در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ سهم بازار مرورگر انحصاری اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش داد. بعد ها بنیاد غیر انتفاعی موزیلا و کمپانی موزیلا به عنوان فرزند آن بنیاد تاسیس شدند تا توسعه این مرورگر را هدایت کنند.
بیزینس پلن موزیلا در نوع خود جالب است. موزیلا از سهم بازار فایرفاکس استفاده می کند و با موتور های جستجو قرارداد های سنگین می بندد تا به آن ها اجازه دهد که در مرورگر حضور داشته باشند یا به عنوان جستجوگر پیشفرض قرار داده شوند. برای مثال پنج سال یاهو به عنوان موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس قرار داشت اما کاربران می توانستند آن را تغییر دهند و گوگل را به جای آن قرار دهند. اگر چه فایرفاکس یک داده عمومی بود و هر کسی می توانست مرورگر خودش را تاسیس کند و جستجوگری که می خواهد را به عنوان پیشفرض قرار دهد، اما سهم بازار چیزی از جنس داده نیست و نمی توان آن را کپی کرد و موزیلا، دقیقا از این داراییش یعنی سهم بازار استفاده می کند تا درآمد به دست بیاورد.
تمام درآمد سرشار کمپانی موزیلا، به موسسه والدش یعنی بنیاد موزیلا می رسد و این بنیاد که یک بنیاد غیر انتفاعی است، آن را خرج پروژه های دیگر مبتنی بر داده های عمومی می کند( مثل rust، وب اسمبلی، سکوی واقعیت مجازی WebXR و ... ). این بنیاد نقش بسیار عظیمی در توسعه و رشد داده های عمومی، و به ویژه پلتفرم وب جهانی داشته است. اگر چه اخیرا با توجه به این که سهم بازار مرورگر فایرفاکس به شدت کاهش یافته است (حدود دو درصد شده است، سهم بازار به مرورگر های بر پایه دیگر مرورگر عمومی یعنی کرومیوم رسیده است؛ مثل کروم و سافاری) موزیلا مجبور شده است تا نیرو های جانبی اش را تعدیل کند و صرفا به فعالیت اصلی اش یعنی توسعه مرورگر بپردازد.